UNESCO voices grave concern for safety of media workers in Iraq

December 1, 2013 at 4:29 pm | Posted in Turkmens | Leave a comment
Tags: ,

UNESCO Press Release No.2013-125

Director-General voices grave concern for safety of media workers in Iraq after murder of cameraman Alaa Edwar

            Paris, 29 November—The Director-General of UNESCO, Irina Bokova, today deplored the murder of news cameraman Alaa Edwar in the northern Iraqi province of Nineveh on 24 November and called for measures to improve the safety of media workers in the country.

            “I condemn the murder of Alaa Edwar,” the Director-General said. “Intimidation and violence are being used to prevent the Iraqi public from receiving news. It is therefore urgent that the authorities do all they can to bring the perpetrators of Alaa Edwar’s murder to justice.”

            Alaa Edwar, 41, had resigned from his job as cameraman for Nineveh Al-Ghad Television after receiving threats that he would be killed if he continued in his line of work. He was shot dead by unidentified gunmen near his home in the north of Mosul.

            Over the past five years 23 journalists have been killed in Iraq including Edwar, and the authorities have been requested to investigate the deaths. Every two years, the Report by the Director-General of UNESCO on the Safety of Journalists and the Danger of Impunity monitors attacks on journalists and national authorities response to these crimes. They have been compiled since 2008 as part of UNESCO’s International Programme for the Development of Communication (IPDC) and are presented to the Intergovernmental Council in charge of the Programme.

****

See also: UNESCO condemns the killing of journalists.

Media contact: Sylvie Coudray, s.coudray@unesco.org,  +33 (0)1 45 68 42 12

_______________________________________

رقم اليونسكو، بيان صحفي رقم 2013-125

 

المديرة العامة تعرب عن قلقها البالغ حول سلامة العاملين في مجال الصحافة في العراق

بعد مقتل المصوّر علاء إدور

 

باريس، 29 تشرين الثاني/ نوفمبر ـ أدانت اليوم إيرينا بوكوفا، المديرة العامة لليونسكو، الجريمة التي طالت المصور الصحفي علاء إدور في محافظة نينوى شمال العراق في 24 تشرين الثاني/نوفمبر، داعيةً لاتخاذ التدابير اللازمة لضمان سلامة العاملين في مجال الصحافة في البلاد.

وصرّحت المديرة العامة “أدين جريمة علاء إدور”. “إن الترهيب والعنف هي من الوسائل التي يتمّ اللجوء إليها لمنع الجمهور العراقي من الحصول على المعلومات. وبالتالي، يجب على السلطات أن تقوم ما بوسعها لجلب المسؤولين عن مقتل علاء إداور إلى العدالة”.

كان علاء إدور، وهو في الواحد والأربعين من العمر، قد استقال من عمله كمصوّر في قناة نينوى الغد بعد تلقّيه تهديدات بالقتل. وقام مسلّحون مجهولون بإطلاق النار عليه وقتله قرب منزله في شمال الموصل.

في السنوات الخمسة الماضية، قُتل 23 صحافياً في العراق ومن ضمنهم إدور، وقد طُلب من السلطات المختصّة التحقيق في هذه الجرائم. ويرصد “تقرير المديرة العامة لليونسكو حول أمن وسلامة الصحفيين وخطر التهرّب من العدالة” والصادر كل عامين، جميع الاعتداءات والجرائم التي تطال الصحفيين والإجراءات التي تتخذها السلطات الوطنيّة في هذا الشأن. ومنذ عام 2008، يجري جمع هذه السجلّات في إطار برنامج اليونسكو الدولي لتنمية الإتصال، ويتمّ عرضها على المجلس الدولي الخاص بهذا البرنامج.

***

لمزيد من المعلومات يرجى زيارة:

قائمة كاملة للصحفيين الذين أدانت اليونسكو اغتيالهم

أو الاتصال بـ:

Sylvie Coudray, s.coudray@unesco.org,  +33 (0)1 45 68 42 12

اليونسكو هي الوكالة الوحيدة بين وكالات الأمم المتحدة المسندة إليها مهمة الدفاع عن حرية التعبير وحرية الصحافة. فالمادة الأولى من الميثاق التأسيسي لهذه المنظمة تطلب منها العمل “على ضمان الاحترام الشامل للعدالة والقانون وحقوق الإنسان والحريات الأساسية للناس كافة دون تمييز بسبب العنصر أو الجنس أو اللغة أو الدين، كما أقرَّها ميثاق الأمم المتحدة لجميع الشعوب”. ومطلوب من المنظمة في سبيل تحقيق هذه الغاية “أن تعزز التعارف والتفاهم بين الأمم بمساندة أجهزة إعلام الجماهير، وتوصي لهذا الغرض بعقد الاتفاقات الدولية التي تراها مفيدة لتسهيل حرية تداول الأفكار عن طريق الكلمة والصورة…”

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: